Kiedyś marzyłam o tym, aby móc popracować sobie
w różnego typu placówkach edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych. I
marzenie się spełniło.
W ciągu ponad 20 ostatnich lat pracowałam (często równolegle) m.in. w:
1) przedszkolu:
a) ogólnodostępnym zwykłym jako:
– nauczyciel wychowania przedszkolnego,
– nauczyciel współorganizujący kształcenie,
b) ogólnodostępnym językowym (dla dzieci polsko- i niepolskojęzycznych) jako:
– nauczyciel wspomagający,
– pedagog specjalny,
2) szkole podstawowej ogólnodostępnej jako:
– nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej (klasy
1–3),
– nauczyciel wychowania przedszkolnego (klasy
0),
– nauczyciel w klasach łączonych 0 – 1,
– pedagog szkolny,
– nauczyciel – wychowawca świetlicy,
– nauczyciel – bibliotekarz,
3) szkole podstawowej specjalnej jako:
– nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej,
– nauczyciel – specjalista rewalidacji
(rewalidacja indywidualna),
– nauczyciel zajęć "Funkcjonowanie osobiste
i społeczne",
– nauczyciel zajęć "Rozwijanie
kreatywności",
4) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy jako:
– nauczyciel – specjalista rewalidacji (zajęcia
rozwijające zainteresowania, zajęcia rozwijające umiejętności komunikacyjne),
– nauczyciel zajęć "Funkcjonowanie osobiste
i społeczne",
5) liceum ogólnokształcącym jako nauczyciel zajęć rewalidacyjnych,
6) liceum sztuk plastycznych jako nauczyciel wspomagający,
7) pozaszkolnej placówce specjalistycznej jako wychowawca dzieci niepełnosprawnych,
8) specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym jako wychowawca niepełnosprawnej młodzieży,
9) specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym dla dzieci niesłyszących jako nauczyciel,
10) domu pomocy społecznej dla dzieci
niepełnosprawnych jako:
– opiekun – wychowawca,
– instruktor terapii zajęciowej,
11) stowarzyszeniu zajmującym się pomocą dzieciom ze specyficznymi trudnościami w nauce jako reedukator,
12) stowarzyszeniu jako:
– nauczyciel kształcenia ogólnego,
– nauczyciel kształcenia specjalnego,
– nauczyciel zajęć specjalistycznych,
– nauczyciel gimnastyki korekcyjnej,
13) fundacji zajmującej się pomocą osobom niewidomym i słabowidzącym,
14) domu wczasów dziecięcych jako opiekun – wychowawca dzieci podczas kolonii,
15) ośrodku kultury jako instruktor zajęć artystycznych,
16) wydawnictwie jako autor i współautor publikacji.
Ponadto praktykowałam w:
– ognisku pracy pozaszkolnej na stanowisku dyrektora,
– szkole branżowej (na kierunkach: elektryk, operator obrabiarek skrawających) na stanowisku nauczyciela informatyki,
– technikum (na kierunkach: technik informatyk, technik programista, technik mechanik, technik mechatronik, technik energetyk) na stanowisku nauczyciela informatyki.
Pracowałam zarówno w placówkach publicznych jak
i niepublicznych, wiejskich jak i miejskich, świeckich jak i katolickich. W
szkołach podległych pod Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak i szkole
nadzorowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W klasach, w
których wszyscy porozumiewali się mową, jak i klasie, w której nikt nie mówił.
Pracowałam w klasach żeńskich, męskich (z tymi grupami zawsze najlepiej mi się
pracowało), jak i koedukacyjnych.
Pracowałam na podręcznikach z wydawnictw (KOBA, WSiP, MAC, Nowa Era,
Didasko, GWO, MEN, Harmonia), jak również tylko i wyłącznie na własnych
materiałach.
Pracowałam na dziennikach papierowych jak i elektronicznych (Vulcan,
Librus, mobiDziennik).
Podsumowując: łatwiej wypisać miejsca i warunki,
w których nie pracowałam, niż pracowałam.
Innymi słowy: doświadczeniem mogłabym obdzielić
co najmniej kilkanaście osób.
Chciałabym jeszcze popraktykować w:
1) poradni psychologiczno - pedagogicznej,
2) kuratorium oświaty (kiedyś niewiele
brakowało, a zostałabym wizytatorem – przeszłam wszystkie etapy, ale w
ostatniej chwili zrezygnowałam, ponieważ dostałam wysoce atrakcyjną ofertę),
3) ministerstwie edukacji.